Anselmo Neto Ferreira Canha

Current positions

  • Professor Auxiliar ESAP

PhD Details

  • Year 2018

Research Groups

Publications

Book chapters
  • Alvelos, H.; Canha, A.; Simão, F. (2015). Why it makes sense to speak of emancipation: an overview of futureplaces as a current space for Punk to rise and reinvent. in Guerra, Paula, and Moreira, Tânia (eds.). Keep it Simple, Make it Fast! Porto: FLUP, 2015.
  • Canha, A., Pedrosa, A. (2013). Visita Guiada ao Manobratório, in, Manobras no Porto. Porto Lazer, Porto.
International conferences
  • Alvelos H., São Simão, F. e Canha, A. (2018). Futureplaces 2018 is here, and it’s a Statement: on the dilemmas of pausing with dignity. In P. Alves da Veiga et al, Proceedings of ARTeFACTo 2018, International Journal and Conference of Transdisciplinary Studies in Arts, Technology and Society. Lisbon: Universidade Aberta.
  • Alvelos, H., & Canha, A. (2017). Diário da República: heavy-metal as a territory of emancipation from neoliberal hyper-scrutiny. Invisible Republic international conference, University of Lisbon, October 2017.
  • Alvelos, H., Penha, R, & Canha, A. (2017). Interpreting +CoA+: a dadaist scientific intervention. xCoAx 2017: 5th International Conference on Computation, Communication, Aesthetics & X. Lisbon: University of Lisbon, July 2017. http://2017.xcoax.org/xCoAx2017.pdf
  • Campos, E.; Santos, G.; López, S.; Pérez, E. (2017). EL Aprendizaje basado en problemas y proyectos combinado con el aprendizaje. Comunicação apresentada no VIIForum Internacional de Innovación Universitaria (12 al 14 de julio de 2017 – Vigo, España)
  • Canha, A. Moreira, S. (2016). Neither public nor private: ‘Baldio’. Autónoma. Towards the Collective City. Atenas
  • Alvelos, H. & Canha, A. (2015). The ideological crossroads of the creative act: how a shopping mall became a music hub, and how it might perversely return to consumption mode. ESA 2015 International Conference, Czech Technical University in Prague, July 2015. http://esa12thconference.eu/sites/esa12thconference.eu/files/esa_2015_book_of_abstracts.pdf
  • Alvelos, H. Brandão, D. Canha, A. (2015). Can a Cute Puppy Save Your Soul? The existential dilemmas of a community radio station in 2015. Radio Research Conference 2015. Madrid.
  • Alvelos, H., & Canha, A. (2015). The ideological crossroads of the creative act: how a shopping mall became a music hub, and how it might perversely return to consumption mode. ESA 2015 International Conference, Czech Technical University in Prague, July 2015. http://esa12thconference.eu/sites/esa12thconference.eu/files/esa_2015_book_of_abstracts.pdf
  • Alvelos, H., Canha, A., & São Simão, F. (2015). Why it makes sense to speak of emancipation: an overview of futureplaces as a current space for Punk to rise and reinvent. in P. Guerra & T. Moreira (Eds.), Keep it Simple, Make it Fast! KISMIF Book of Proceedings 2014. Porto: FLUP. http://ler.letras.up.pt/uploads/ficheiros/13184.pdf
Other publications
  • Canha, A. (2018). Comunicação: Comum, Projecto, Escola. Em “Cinco dedos de uma mão” conversa a partir do projeto de Raúl Hestnes Ferreira para a Escola de Benfica. Casa-Atelier José Marques da Silva, Porto
  • Canha, A. (2018). Publicação: Uma geometria de regeneração – contributos da criação experimental para o espaço comum. Estudos de caso na cidade do Porto. Tese de doutoramento em Design orientada por Heitor Alvelos. Universidade do Porto.
  • Canha, A. (2014). Comunicação: Apresentação do caso do Centro Comercial Stop. Biennale di Venezia – Homeland – News From Portugal – Espaços Devolutos: Três Perspectivas. Edifício Montepio, Porto
  • Alvelos, H. Canha, A. Veríssimo, F. (2013). Comunicação: Alto e siga o baile. O que tem o CCStop a dizer sobre as nossas condições de regeneração. Em ICOMOS, Seminário sobre regeneração urbana.Passos Manuel, Porto
  • Alvelos, H., Canha, A., and Veríssimo, F. Alto e Siga o Baile: o que diz o CCStop das nossas condições de reabilitação. in Porto Património Mundial: boas práticas de reabilitação urbana. ICOMOS, Porto, October 2013.
  • Canha, A. (2013). Comunicação: O CCStop e do Manobras no Porto como experiências de vulnerabilidade. ALTEC2013 em associação com Futureplaces. Futuros De Incerteza, Lugares De Vulnerabilidade. Edifício da Alfândega, Porto

Scientific, artistic and cultural production

Technical work
  • Canha, Anselmo (2021) – Reviewer of one article for “Space and Culture“, Sage. September
  • Canha, Anselmo (2020) – Reviewer of one article for “Space and Culture“, Sage. October
Other relevant cultural production
  • Canha, Anselmo (2020) – Participation on the album “Anywhere else” by Antonio Olaio, song “África”. April